مذہب کوئی سا بھی ہو اس میں خدا یا خداؤں کا تصور ضروری ہوتا ہے چونکہ مذہب کی بنیاد ہی علت کاملہ پر ہے اور یہی علت خدا کے وجود کو مذاہب میں داخل کرتی ہے
آج ہم جس پر غور و فکر کرنے جارہے ہیں وہ ہے الہامی مذاہب میں پہلی علت کائنات کا تصور ، تمام الہامی مذاہب اس بات پر متفق ہیں ہیں کہ کائنات خدا کی پہلی علت ہے
اب ہم دیکھتے ہیں خدا کائنات کی پہلی علت ہے تو کائنات معلول ہوئی اس پر بات کرنے سے پہلے آپ علت کی قسمیں جان لیں علت کی دو قسمیں ہوتی ہے علت کاملہ اور علت ناقصہ
علت کاملہ میں شرط ضروری ہے جبکہ علت ناقصہ میں اس کی کوئی ضرورت نہیں ۔ اس کی مثال اس طرح ہے ایک مصور ہے اس کے پاس مصوری کا ہنر تو ہے مگر مصوری
کے لوازمات رنگ برش کینوس نہیں اس لحاظ سے یہ علت ناقصہ ہے جس سے کوئی معلول وجود میں نہیں آسکتا دوسری جانب ایک لکھاری ہے اس کے پاس لکھنے کا ہنر تو ہے
مگر قلم دوات سیاہی نہیں اس لحاظ سے یہ بھی علت ناقصہ ہے اس سے بھی کوئی معلول وجود میں نہیں آسکتا یعنی مصور کا برش رنگ کینوس شرط ہیں اور دوسری طرف لکھاری
کا قلم دوات سیاہی شرط ہیں ا س شرط کے بغیر یہ دونوں علت ناقصہ کہلائیں گئے۔
کوئی بھی علت اس وقت تک علت نہیں کہلائے گئی جب تک کہ وہ کوئی معلول نہ وجود میں لے آئے اور معلول کے وجود کے لئے شرط ضروری ہے کوئی کچھ بھی کہے ایک بار علت کاملہ
بننے کے لئے معلول کو وجود میں لانا ضروری ہی ہے ورنہ وہ علت ناقصہ بھی نہیں کہلا سکتی اس کی مثال کچھ ایسی ہے س کو بہت اچھی مصوری آتی ہے مگر وہ اس وقت تک مصور نہیں
کہلا سکتا جب تک وہ ایک تصویر نہ بنا لے
آج ہم جس پر غور و فکر کرنے جارہے ہیں وہ ہے الہامی مذاہب میں پہلی علت کائنات کا تصور ، تمام الہامی مذاہب اس بات پر متفق ہیں ہیں کہ کائنات خدا کی پہلی علت ہے
اب ہم دیکھتے ہیں خدا کائنات کی پہلی علت ہے تو کائنات معلول ہوئی اس پر بات کرنے سے پہلے آپ علت کی قسمیں جان لیں علت کی دو قسمیں ہوتی ہے علت کاملہ اور علت ناقصہ
علت کاملہ میں شرط ضروری ہے جبکہ علت ناقصہ میں اس کی کوئی ضرورت نہیں ۔ اس کی مثال اس طرح ہے ایک مصور ہے اس کے پاس مصوری کا ہنر تو ہے مگر مصوری
کے لوازمات رنگ برش کینوس نہیں اس لحاظ سے یہ علت ناقصہ ہے جس سے کوئی معلول وجود میں نہیں آسکتا دوسری جانب ایک لکھاری ہے اس کے پاس لکھنے کا ہنر تو ہے
مگر قلم دوات سیاہی نہیں اس لحاظ سے یہ بھی علت ناقصہ ہے اس سے بھی کوئی معلول وجود میں نہیں آسکتا یعنی مصور کا برش رنگ کینوس شرط ہیں اور دوسری طرف لکھاری
کا قلم دوات سیاہی شرط ہیں ا س شرط کے بغیر یہ دونوں علت ناقصہ کہلائیں گئے۔
کوئی بھی علت اس وقت تک علت نہیں کہلائے گئی جب تک کہ وہ کوئی معلول نہ وجود میں لے آئے اور معلول کے وجود کے لئے شرط ضروری ہے کوئی کچھ بھی کہے ایک بار علت کاملہ
بننے کے لئے معلول کو وجود میں لانا ضروری ہی ہے ورنہ وہ علت ناقصہ بھی نہیں کہلا سکتی اس کی مثال کچھ ایسی ہے س کو بہت اچھی مصوری آتی ہے مگر وہ اس وقت تک مصور نہیں
کہلا سکتا جب تک وہ ایک تصویر نہ بنا لے
Comment